Klára Notaro: Jak se Paříž připravuje na olympiádu

3. leden 2024

V létě se v Paříži budou konat olympijské hry. Představa nákladných her, náročné organizace, problémů s dopravou a milionů návštěvníků v hlavním městě nenaplňuje všechny Francouze pocitem štěstí.

Letmý pocit hrdosti, že byla vybraná právě Paříž, vystřídaly starosti. Jak zaručit bezpečnost při slavnostním zahájení na řece v samém centru města, v otevřeném prostoru? Jak se budou moci po městě pohybovat sami Pařížané?

Čtěte také

A jak to bude s přepravou sportovců? Nebo: bude řeka Seina dostatečně čistá, aby se v ní mohl konat triatlon a plavecký maraton?

Tyto a tisíce dalších otázek řeší pařížská radnice a organizační výbor olympijských a paralympijských her. Tomuto výboru předsedá kanoista Tony Estanguet.

Nyní je Paříž rozkopané město, staví se další linky a stanice metra, prodlužuje se automatizovaná linka číslo 14, která propojí severní předměstí Saint Denis, kde se nachází olympijská vesnice, a letiště Orly na jižním předměstí. Tyto monumentální práce znamenají výluky a potíže s dopravou pro obyvatelstvo. Linka má být dokončena v červnu. Během her by měla denně přepravit milion cestujících. Pro Pařížany bude znamenat velkou výhru.

Prestiž Francie

Nemilé překvapení však přinesla starostka Paříže Anne Hidalgová, když prohlásila, že městská doprava nemůže za olympijských her správně fungovat.

Čtěte také

Zde se rýsuje politický spor levice kontra pravice. Anne Hidalgová, socialistka, byla neúspěšnou kandidátkou v posledních prezidentských volbách, stejně jako předsedkyně regionu pařížské oblasti Ile de France Valérie Pecressová. Pecressová je pravicová politička. Obě dámy se opakovaně utkávají na poli kompetence a zodpovědnosti v otázkách dopravy v Paříži a okolí.

Anne Hidalgová je často karikována jako někdo, kdo by kvůli ekologii zakázal osobní automobilovou dopravu, zatímco Valérie Pecressová realisticky uznává, že dnes se lidé v určitých situacích bez aut neobejdou. Pecressová také mohutně investuje do městské dopravy, která byla dlouho podfinancována.

Metro a autobusy v Paříži fungují méně dobře než v době před covidem. Městské dopravní podniky RATP marně hledají nové řidiče a techniky. Dopravní podnik vede Jean Castex, bývalý Macronův premiér. Castex uznává, že situace není právě nejlepší. Aby motivoval zaměstnance veřejné dopravy, kteří by mohli vstoupit do stávky nebo si vzít dovolenou právě během olympijských her, tak jim zvýšil odměny.

Čtěte také

Na kritické vyjádření starostky Hidalgové ohledně dopravy během olympiády podrážděně reagoval ministr dopravy, macronista Clément Beaune. Na adresu starostky řekl, že nemá plivat na svou zem a podkopávat morálku pracovníků, když říká, že jsme „nemožní a že se nám to nepovede“.

Komentátoři se domnívají, že starostka Hidalgová svým výpadem chtěla zastřít polemiku, která vznikla po jejím nedávném třítýdenním výletu do Francouzské Polynésie za příbuznými, jehož úředním motivem byla kontrola stavby zázemí surfařského olympijského závodiště v Theahopoo. Sem se nakonec Hidalgová nepodívala, protože místní obyvatelstvo je nepříznivě naladěné kvůli stavbě věže pro rozhodčí, která poškodí korálové útesy.

Nicméně pokud hry proběhnou bezpečně, metro bude jezdit a francouzský tým získá dost medailí, tak z her vyjde dnes nepopulární starostka Hidalgová vítězně. Stejně jako prezident Emmanuel Macron, kterému úspěch olympijských her leží na srdci. Ve hře je prestiž Francie.

Autorka je spisovatelka, žije v Paříži

autor: Klára Notaro
Spustit audio